Alarm voor ouderen via zorgverzekering
Persoonsalarmering is een belangrijk hulpmiddel om langer zelfstandig thuis te kunnen wonen. In bepaalde situaties dragen zorgverzekeringen daarom bij in de kosten. CSI werkt samen met alle Nederlandse zorgverzekeraars. Wij helpen u graag bij het aanvragen van een vergoeding.
Wat kan de zorgverzekeraar vergoeden?
Het is goed om te begrijpen dat uw persoonsalarm uit twee delen bestaat, die onder verschillende delen van uw zorgverzekering vallen.
- Apparatuur (een alarmknop en een basisstation). De kosten voor de apparatuur worden vergoed vanuit de basisverzekering.
- Een abonnement bij een meldcentrale. Het abonnement van de meldcentrale wordt soms vergoed vanuit de aanvullende verzekering.
Voor beide onderdelen van de persoonsalarmering heeft u een medische indicatie nodig om aanspraak te maken op de vergoeding.
Medische indicatie
Uw zorgverzekeraar beoordeelt uw situatie door middel van uw medische situatie. De gegevens hiervoor levert u zelf aan. Het formulier dat u daarvoor nodig hebt krijgt u van ons toegestuurd zodra u zich bij ons aanmeldt. Uiteraard helpen wij u graag. Een advies van de huisarts om persoonsalarmering in te zetten is helaas niet voldoende om de zorgverzekeraar te overtuigen.
De criteria voor een vergoeding via uw zorgverzekering
Zorgverzekeraars zien persoonsalarmering als een hulpmiddel voor mensen met een beperking. Zij vergoeden (een deel van) de kosten indien u:
- Voor langere tijd op uzelf bent aangewezen;
- In noodgevallen direct medische of technische hulp nodig hebt;
- Niet in staat bent in zo’n geval telefonisch om hulp te vragen.
Ook zonder vergoeding een persoonlijk alarm
Voldoet u niet aan al deze criteria voor een vergoeding via uw zorgverzekering? Gelukkig kunt u ook zonder indicatie persoonsalarmering gebruiken. Wij helpen u graag verder. Uw veiligheid en welzijn zijn onze prioriteit.
Het aanvraagtraject
Wij zetten onze jarenlange ervaring en goede contacten bij zorgverzekeraars graag in om u te helpen. Wij voorzien u van de juiste formulieren om de aanvraag te kunnen doen. De zorgverzekering informeert u persoonlijk over de uitkomst.
Starten met persoonsalarmering
U hoeft niet te wachten op de afronding van de aanvraagprocedure via uw zorgverzekeraar om te starten met uw persoonlijke alarm. Wanneer de zorgverzekering een vergoeding toekent, crediteren wij het teveel betaalde bedrag. CSI factureert vervolgens rechtstreeks aan de zorgverzekeraar. Wanneer u voor vergoeding in aanmerking komt, hoeft u dit bedrag dus niet zelf voor te schieten.
U kunt er ook voor kiezen te wachten met aansluiten tot u bericht heeft van uw zorgverzekeraar. Mocht u niet voor een vergoeding in aanmerking komen, dan kunt u nog altijd persoonsalarmering gaan gebruiken. Wij informeren u graag over de mogelijkheden.
Het aanvraagproces voor uw alarm via de zorgverzekeraar
Vul uw gegevens in bij de start van het aanvraagproces
U ontvangt het medisch aanvraagformulier voor uw zorgverzekeraar na volledige afronding van de aanvraag
Wij voorzien u van persoonsalarmering (tenzij u echt wilt wachten op de uitslag van de beoordeling door de zorgverzekeraar)
U vult het medische indicatieformulier in en stuurt het dan naar ons op
Uw zorgverzekeraar stuurt u een bericht over wel/geen vergoeding (bij toekenning van vergoeding crediteren wij u de teveel betaalde kosten)
Start aanvraagproces via de zorgverzekering
Via de onderstaande button start u het proces om een persoonlijk alarm voor ouderen aan te vragen. Vanuit daar wordt u automatisch verder geholpen. Heeft u nog vragen of komt u er onverhoopt nog niet uit? Wij staan voor u klaar om u door elke stap van de aanvraag te begeleiden.
Start aanvraagCSI Persoonsalarmering
Biesven 2
5595 DD Leende
Postbus 99
5595 ZH Leende
088 0274000
acountmanagement@csiservice.nl
IBAN: NL96 RABO 0120 3328 41
BTW: NL 8071.51.208.B01